Hargita Öko Alpin Klub - Kalandtúrák az Erdélyi Kárpátokban
Mi egy biztos kalandot nyújtunk Neked, biztonságos körülmények között!

főoldal

térképek

hibajelentés

Hasznos ötletek

• A hátizsákunkban lévő kenyér nem szárad meg és akár néhány napon át megörzi frisseségét, ha egy félbevágott almát csomagolunk mellé.
  • Ha nem légmentesen záródó sótartót használunk, a nedves hegyi levegő át fogja nedvesíteni a sót. Ez elkerülhető, ha a dobozba 10-15 szem rizset teszünk, amelyek fel fogják szívni a nedvességet és a só teljesen szárazon marad. Jobb azonban légmentesen záródó dobozt használni, ami lehet akár egy használt gyógyszeres doboz is.
  • Ha hosszú, kimerítő gyaloglás után, ha sok folyadékot veszítettünk az izzadtság révén, ajánlatos az ivóvizünkben egy késhegyni sót feloldani. Ilymódon pótolhatjuk az kiizzadt sómennyiséget és a szomjúságérzetünk is meg fog szünni.
  • Ha bőrbakancsot használunk, amely könnyen átázik, nem árt ha magunkkal viszünk néhány újságot is. Este, lefekvés előtt gyúrjunk laza galacsinokat belőle és tömjük ki velük a lábbelinket. A papír felszívja a nedvesség nagy részét, és ha reggel nem is lesz porszáraz a bakancsunk, mindenképp kellemesebb lesz felhúzni, mintha csöpögne belőle a víz.
  • Téli túrákon használjunk 2 pár kesztyűt. Egy ötujast, amelyet nem kell levennünk ha valamit igazítani szeretnénk mondjuk a hágóvasunkon vagy a hátizsákon, és egy vízhatlan, meleg egyujast a hó, hideg és a szél ellen.
  • Ha téli körülmények közt sátorban, pásztorszálláson vagy egyéb fűtetlen helyen éjszakázunk, ne feledjük a lámpánkat, telefonunkat, a GPS-t hálózsákba dugni, mert a kinti hidegben hamar kimerülhet az elem vagy az akkumulátor.
  • A teleszkópos túrabotot érdemes magunkkal vinni télen-nyáron. Meredekebb részeken segít a mászásnál, ereszkedésnél pedig tehermentesíti az amúgy is alaposan igénybevett térdeket-hátgerincet. Fontos szerepe lehet, ha pásztorkutyák támadnak ránk, akárcsak éles gerincszakaszokon az egyensúly megtartásában. Télen nélkülözhetetlen a mély hóban haladásnál, a hópárkányok esetében, valamint a sátor rögzítésénél. A túrabot hevederébe a kezünket mindig alúlról fölfele dugjuk bele, oly módon, hogy az megcsavarodjon, majd így markoljuk meg a fogantyút. Ha megfelelő hosszúságúra van állítva a heveder, támaszkodásnál a testsúlyunk nagy része a csuklónkra fog nehezedni és nem az ujjainkra.
  • Nem árt nyáron is egy könnyebb, jól szellőző bokavédőt, kamáslit használni. Megakadályozza, hogy apró kövek, növényi magvak, fenyőtű hulljon a bakancsunkba, de hasonlóan hasznos lehet kígyómarás ellen is.
  • A túra után otthon minden esetben bontsuk ki pehely hálózsákunkat a vedő huzatából, és akasszuk olyan helyre, ahol szabadon lóghat és szellőzhet. A húzamosabb ideig összecsavarva tárolt hálózsákban a pehely összetöredezik és tönkremegy.
  • Ha ködben, hóviharban vagyunk kénytelenek haladni, tanácsos időnként hátrafordulva alaposan megnézni és megjegyezni a terepformákat, mert ha a zord időjárásból kifolyólag visszafordulni kényszerülünk, nem biztos, hogy ellenkező irányból felismerjük a megtett utat.
  • Ha gyengébb minőségű hálózsákkal rendelkezünk és hidegebb körülmények között kell eltöltenünk az éjszakát, akár egy vékonyabb pokróc is sokat segíthet, azzal a feltétellel, hogy ne kivül a hálózsákra terítsük, hanem előbb csavarjuk bele magunkat, majd ezután cipzárazzuk össze a hálózsákot.
  • Fényképezéskor, filmezés alkalmával vagy ha távcsövet használunk, ne menjünk túl közel gerincek, szakadékok széléhez. A lencsén keresztül nem a valós távolságot látjuk, így nagy a lehetősége, hogy véletlenül lelépjünk a peremről, mecsússzunk vagy esetleg leszédüljünk.
  • Téli, merevtalpú túrabakancsban kerüljük a hosszú galoglásokat műuton, erdei utakon a felmenet vagy hegyről lejövet alkalmával, mert nagy valószínűséggel fel fogja törni a lábunkat. Megoldásnak kinálkozik, ha a járművek számára járható részeken egy alkalmi fúvart keresünk. Ha mégis gyalogolni kényszerülünk, lazítsunk egy keveset a fűzőn, de csak annyit, hogy a lábunk ne csúszkáljon a bakancsban. Ha az úton nincs hó, haladjunk inkább a széleken, ahol kevésbé kemény a talaj.
  • Igényesebb téli túrára csak olyan helyen vállalkozzunk, ahol lehetőleg már többször jártunk nyári körülmények közzött. Ha télen is szándékozunk túrázni, a nyári túráinkon járjunk u.n."téli szemmel", vagyis figyeljük meg, hol vállhat veszélyessé télen a nyári út, hol lehet lavinaveszély, hol alkalmas a terep a téli táborozásra stb.
  • Frissen vásárolt túrasátrunkat valahol egy település vagy menedékház közelében próbáljuk ki, hogy abban az esetben ha problémák adódnának, legyen ahová visszavonulni. Különösen ajánlott ez, ha egy téli túra előtt teszteljük a sátrunkat. Soha ne vágjunk neki komolyabb magashegyi túrának, mielőtt néhány éjszakát benne töltöttünk volna.

Google

.:: copyright © 2004 -2008. www.erdelyiturak.ro   All rights reserved ::.